WYBIERAMY KASK ROWEROWY14-06-2011 12:16 |
Budowa kasku rowerowego Kask używany przez rowerzystów zbudowany jest z bardzo mocno sprasowanego styropianu, pokrytego tworzywem sztucznym. Dodatkowo dla komfortu użytkownika wyposażony jest w otwory wentylacyjne, z których te przednie mogą być zabezpieczone siatką zapobiegającą przed wpadaniem różnych owadów. Mucha nie zrobi nam krzywdy, ale osa lub trzmiel może narobić pod kaskiem sporego zamieszania, a nagłe ukąszenie w czasie jazdy z dużą prędkością może mieć fatalne skutki. Kolejnym elementem kasku jest odpinany daszek, który chroni przed słońcem, ale źle dobrany może nieznacznie ograniczać pole widzenia, zwłaszcza na zjazdach. Każdy kask zbudowany jest też z systemu zapięć pozwalającego dopasować go do naszej głowy. Najprostszy składa się z wewnętrznych wkładek wykonanych z gąbki, systemu pasków oraz plastikowych sprzączek, ale o tym poniżej. Nie tylko dla zawodnika Błędne jest stwierdzenie, że kaski powinni zakładać tylko wyczynowcy. Upadek może się zdarzyć każdemu, z tą różnicą, że wyczynowcy upadać umieją, a amatorzy dopiero się uczą. Nauka upadania z kasku może się zakończyć już podczas pierwszego lotu nad kierownicą, co jest konsekwencją zbyt mocnego naciśnięcia przedniego hamulca. Tego typu błędy zawodnikom nie zdarzają się wcale, a u początkujących rowerzystów zdarzają się nader często. Część mózgowa czaszki składa się z ośmiu kości płaskich , które połaączone są szwami. Kości mają przeważnie grubość 4 - 8 mm, ale zdarza się że w niektórych miejscach kość jest cienka jak papier i ma nie więcej niż milimetr grubości. Aby doznać trwałego urazu prowadzącego do śmierci lub kalectwa wcale nie trzeba uszkodzić kości czaszki. Wystarczy silne uderzenie, aby doszło do stłuczenia mózgu lub krwiaka śródmózgowego. Jeśli dojdzie do wewnętrznego krwotoku w szybkim tempie nastąpi ucisk na wewnętrzne struktury mózgu, co z kolei skutkuje kalectwem lub śmiercią. Wystarczy uderzyć się w głowę czymś twardym (np. kamieniem), aby poczuć jak niewielką ochronę daje nam nasza czaszka. A teraz wyobraźmy sobie uderzenie kilkadziesiąt razy silniejsze - wszak jadąc na rowerze poruszamy się przeważnie z prędkością 15 - 50 km/ h. Z taką siłą możemy uderzyć w wystający z ziemi głaz , przydrożny słup, czy asfalt. Upadek może się przytrafić nawet podczas niedzielnej wycieczki do parku. Podczas jazdy w lesie kask chroni też przed uderzeniami gałęzi.
Trzeba bezwzględnie pamiętać o tym, że kask jest sprzętem jednorazowym i po wypadku należy go wymienić na nowy. Na tym polega jego funkcja, że podczs uderzenia styropianu, z którego zbudowany jest kask ulega zgnieceniu lub pęknięciu. W ten właśnie sposób pochłaniana jest energia, co chroni nie tylko głowę, ale i kręgosłup. Jak wybrać? Kupując kask warto trochę powybrzydzać i wybrać ten, który spodoba się nam od pierwszego wejrzenia i będziemy go z przyjemnością zakładać na głowę. Jeśli kask będzie niewygodny, zbyt słabo wentylowany, w niemodnym kolorze lub krótko mówiąc obciachowy będziecie w nim jeździć niechętnie, a nie o to przecież chodzi. Na co więc zwrócić uwagę:
Właściwe dopasowanie kasku
Większość obecnie sprzedawanych kasków posiada wewnętrzny pierścień, którego obwód regulujemy pokrętłem znajdującym się w tylnej części kasku. Taki system w połączeniu z zestawem wewnętrznych wkładek (w komplecie powinny być 2-3 rodzaje grubości) pozwala na idealne dopasowanie kasku. W praktyce dobrze dobrany kask nie powinien spaść z głowy nawet wtedy, gdy pasek pod brodą nie jest zapięty.
Niezbędna jest właściwa regulacja paska pod brodą. W każdym kasku typu MTB (por. akapit niżej) z obydwu boków kasku wychodzą początkowo dwa paski, które następnie schodzą się w jeden. Miejsce, w którym paski się łączą regulowane jest plastikowym elementem. We właściwie dobranym kasku paski powinny łączyć się zaraz pod uchem. Niedopuszczalna jest sytuacja, w której łączą się ze sobą kilka centymetrów niżej.
Kiedy ustawicie już właściwą długość pasków oraz odpowiednio wyregulujecie wewnętrzny pierścień, a także dobieżecie właściwą grubość wewnętrznych wkładek pora na test. W tym celu po dokładnym dopasowaniu kasku trzeba poprosić kogoś, aby chwycił was jedną ręką za żuchwę, a następie uderzył drugą ręką w przednią część kasku. Jeśli jest dobrze dopasowany nie powinien się przesuwać. Często można zobaczyć rowerzystów z kaskami założonymi na tylną część głowy. Można ich poznać pod odsłoniętym czole i wyeksponowanej grzywce. Kask dopasowany w ten sposób nie gwarantuje żadnej ochrony podczas upadku.
Rozmiary: Kaski rowerowe sprzedawane są przeważnie w trzech rozmiarach. Sporym ułatwieniem przed wyjściem na zakupy będzie więc zmierzenie obwodu swojej głowy:
Rodzaje kasków
Kaski rowerowe możemy także podzielić na trzy rodzaje, ze względu na ich przeznaczenie:
Źródło: http://www.sportowystyl.com.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=754&Itemid=2 |